Hvad indeholder en god indholdsstrategi?

Hvis ikke man sætter et mål, så ved man ikke, hvornår det man gør, er en succes. Dét er den primære grund til at arbejde strategisk med sit indhold. Hvad enten du er soloselvstændig og gerne vil arbejde mere seriøst med dit indhold, eller du sidder i en virksomhed, så kommer vi ikke uden om indholdsstrategien er fundamentet for dit arbejde.

Hent en skabelon til din indholdsstrategi her

Hvis du ikke allerede har en indholdsstrategi på plads, er her en klar opfordring til at komme i gang. For ud over, at den sikrer, at du kan tælle dine successer, så er planen også med til at holde dig på sporet emne- og målgruppemæssigt.

Blogindlægget her kommer rundt om de forskellige elementer, som din indholdsstrategi kan indeholde, og som du bør tage stilling til. Nogle ting vil være mere relevante for dig, mens der er andre punkter, som du ikke behøver at gå i dybden med. Alt det afhænger af dine behov og din forretning.

Det er vigtigt at understrege, at en indholdsstrategi er et dokument, som man med jævne mellemrum skal genbesøge og justere alt efter, hvordan din indsats performer og hvordan din forretning ændrer sig.

Blogindlægget er inddelt i 7 dele:

  1. Hvem vil du gerne nå med dit indhold?

  2. Hvad skal du opnå med dit indhold?

  3. Hvilke kanaler skal du udkomme på?

  4. Hvad skal du sige noget om?

  5. Hvordan skal du sige det?

  6. Hvordan sikrer du, at du får tingene gjort?

  7. Hvordan evaluerer og måler du?

Men lad os nu kaste os ud i det:

1. Hvem vil du gerne nå med dit indhold?

Her handler det om at definere din målgruppe og forstå den. Hvem er de? Hvad er deres behov? Hvad interesserer de sig for? Hvilke udfordringer har de?

Ofte vil din målgruppe være den samme som dine kunder, eller dine potentielle kunder. Men i andre tilfælde vil din målgruppe være dine slutbrugere, mens kunder befinder sig et helt andet sted eller måske vil de udgøre en specifik målgruppe blandt flere.

Jo bedre du kender din målgruppe og forstår deres behov og udfordringer, desto bedre kan du skræddersy dit indhold til. For når dit indhold formår at imødekomme deres behov og ramme deres udfordringer, skaber du værdi for dem. Din forståelse af din målgruppe hjælper dig også med at definere, hvilke kanaler, du skal udkomme på og hvor i kunderejsen, du skal ramme dem. Og det er med til at definere det næste punkt.

2. Hvad skal du opnå med dit indhold?

Her handler det om at gøre det klart for dig selv, hvad formålet er med din indholdsindsats og hvad dine konkrete mål er.

Formålet kan være, at du ønsker at øge dit brands synlighed, det kan også være, at du gerne vil skabe salg i din webshop, få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller det kan være, at din indsats handler om at opbygge dit brand. Hvad end dit formål er, så skal det hænge sammen med de strategiske mål for din forretning.

Herefter handler det om at sætte sig nogle helt konkrete, realistiske og målbare mål. Målene vil selvfølgelig være helt afhængige af, hvad dit formål er. Hvis du gerne vil tilmeldinger til et nyhedsbrev, er det selvfølgelig en oplagt KPI.

Det gode ved at sætte sig nogle klare mål i forhold til et overordnet formål er, at du ikke nødvendigvis behøver at bekymre dig om andre metrikker. Er dit mål med din indsats at skabe salg, er det jo fuldstændig ligegyldigt, hvor mange likes dit opslag får. Så er det salgene, der tæller. Og omvendt, hvis du knokler for at opnå synlighed, så skal du måske ikke måle din succes i konverteringer eller leads.

Du kan sagtens arbejde med forskellige indholdstyper, der har forskellige mål. Det kan være, at du bestemmer dig for at arbejde med specifikke formater, der har specifikke mål. Måske har du et story-format til Instagram, hvor målet er salg, mens andre story-formater handler om at dele ud af din viden.

Et af dine mål kan også handle om, hvor ofte du vil udkomme. Hvis dit formål er synlighed, er rækkevidde og frekvens vigtige tal at holde øje med. Hvis dit formål derimod handler om at opbygge et brand, der bygger på viden og troværdighed, er frekvens måske ikke så vigtigt for dig.

3. Hvilke kanaler skal du udkomme på?

Næste skridt er at finde ud af, hvilke kanaler, du skal satse på. Her handler det selvfølgelig om at genbesøge de indsigter, du har om dine målgrupper. Hvilke kanaler bruger de og hvor er de mest aktive? Hvis din målgruppe aldrig er at finde på TikTok, giver det ikke mening, at du er der. Det kan også være, at du skal satse på nyhedsbreve, som din direkte kanal eller etablere troværdighed gennem blogindlæg. I forlængelse heraf så overvej hvilken branche du er i, og hvor dine konkurrenter befinder sig.

Et anden vigtig ting at tage med i dine overvejelser er, hvilke platforme, der bedst understøtter dit formål. Hvis dit formål er at skabe brand awareness er Instagram måske bedre end YouTube. Hvis du vil skabe et community, er en Facebook-gruppe eller en discord bedre end et nyhedsbrev. Handler det om at skabe konverteringer, så skal du nok dyrke nyhedsbrevet.

Dernæst handler dit kanalvalg selvfølgelig om hvilke resourcer, du har til rådighed og hvilken type indhold, du har mulighed for at producere. Kan du godt lide at tale til et kamera, er Instagram reels og TikTok for dig. Er din tid bedre brug på grafik og tekst, så overvej en blog, Instagram og LinkedIn.

Er du alene med indholdsarbejdet, og er indholdsarbejdet noget, du skal lave ved siden af dine andre arbejdsopgaver, så lad være med at sprede dig over for mange platforme. Fokuser da i stedet på den eller de to kanaler, hvor du indholdsproduktionen er til at overkomme og hvor din målgruppe er.

4. Hvad skal du sige noget om?

Nu skal du finde ud af, hvad dit indhold skal handle om. De to vigtigste faktorer at tage udgangspunkt i, når du skal definere temaerne for dit indhold er, hvad din forretning handler om, altså dine produkter eller dine ydelser og din målgruppe.

For dit indholds emner skal både tage udgangspunkt i dit forretning og samtidig være relevant og værdifuldt for dit publikum. Og for hvad enten man er en mellemstor virksomhed eller et personligt brand, så vil der være sikkert altid være masser af ting, man kan tale om. Nøglen ligger i at kunne sortere i, hvilke emner der er relevante og interessante for kunderne, så du kan skabe engagerende indhold. Det kan indholdssøjler hjælpe dig med. Indholdssøjler er de indholdsemner, som du kan tale om fra nu til evigheden og som samtidig ikke vil kede dine kernekunder ihjel halvvejs.

 

Et eksempel på et personligt brand: Hvis du er en founder af et nichemedie om forsvaret, vil du sikkert kunne tale både om forsvaret, om forsvarspolitik, om nichemedier og mediepolitik, om entreprenørskab og måske også noget om at være leder. Det er seks forskellige indholdssøjler. Og i overkanten af, hvad der giver mening. Så det handler om at sortere ud i temaerne og vælge dem, der både resonerer mest med en selv og med den målgruppe, man gerne vil tale til.

 

Et eksempel på en virksomhed: Hvis man er et lille og bæredygtigt skønhedsbrand, kan det være at indholdssøjlerne skal være noget i retning af bæredygtig hudpleje, hudplejerutiner for moden hud, rene ingredienser og noget om vores natur.

 

Indholdssøjlerne hjælper dig med at organisere dit indhold, fordi du altid vil kunne veje en idé op i mod dine søjler for at finde ud af om ideen har relevans. Derfor sikrer indholdssøjlerne også, at dit indhold er konsistent og at det flugter med dine brandværdier og din brandmessaging.

Samtidig sørger dine indholdssøjler for, at der er variation i dit indhold, fordi du har mere end et emne at læne dig op af. Min opfordring er, at man som brand har ca. 4-5 indholdssøjler og som personligt brand har ca. 3-4.

Der skal også være plads til dine produkter. Men langt over halvdelen af dit indhold skal være noget, som skaber værdi for din målgruppe. Og det gør din viden om de ting, du beskæftiger dig med. For med den viden kan du løse et udfordring for din målgruppe, og det er værdiskabende indhold. Et godt sted at starte er derfor altid at tage udgangspunkt i de spørgsmål, du eller dine kollegaer i salg og kundeservice får fra kunderne. Det kan lede dig videre til at bruge værktøjer som fx Answer The Public, der lader dig se, hvilke nøgleord folk søger på. På den måde kan du se, hvilken information folk søger efter og hvilke nøgleord, du skal bruge, når du skal imødekomme deres søgen.

Det er en proces at definere ens indholdssøjler. Det betyder dels, at du skal tage dig tid til at definere de rigtige indholdssøjler for dig og dit brand. Og det betyder, at det måske er noget, der skal justeres over tid efterhånden som du bliver klogere på, hvad der virker for din målgruppe.

5. Hvordan skal du sige det?

En del af en god indholdsstrategi er at definere nogle formater for dit indhold til de platforme, du har valgt at udkomme på. For at variere dit indhold, så overvej at gøre brug af forskellige opslagstyper. De forskellige opslagstyper er både gode til forskellige typer budskaber og til forskellige typer mål.

Hvis du gerne vil opnå engagement med dine opslag, så skal du sørge for at folk interagerer med dit indhold. Interaktion er en kommentar, et like eller et klik.

Lad os kigge nærmere på to platforme:

På Instagram er stories gode til at skabe engagement med dine følgere, mens Reels er gode til at øge din rækkevidde på. En anden fin måde at skabe engagement på, er opslag med en grafik over flere sider opfordrer folk til at klikke sig videre. På den måde kan du optimerer du dit indhold mod engagement.

Hvis du gerne vil opnå rækkevidde på Instagram, er Reels det bedste sted at starte. Her handler det om at fange folks opmærksomhed inden for de første tre sekunder.

På Linkedin har du både mulighed for at dele videoer, tekst, tekst med billeder og grafik, polls og opslag med dokumenter/slides. Det kan give dit et bredt miks af måder at udkomme på. LinkedIns algoritme ændrer sig hele tiden. Her er interaktion i form af klik og kommentarer stadig gode, når du vil øge dit engagement. Så her er dokumentopslag med værdifuld viden, som dine følgere kan klikke sig videre i, gode. Det samme gælder fængende tekstopslag, hvor man automatisk klikker “læs mere” for at få resten med.

Når du definerer nogle formater for dit indhold, kan du også nemmere arbejde med grafiske indholdsskabeloner. På den måde kan du have grafiske skabeloner for dine stories, dine LinkedIn-opslag, eller dine opslag til Instagram.

Under dette punkt handler det også om at kunne definere, hvordan du henvender dig til din målgruppe. Det kan være, at du allerede har en styleguide at rette dig efter.

Hvis ikke du er en erfaren skribent, så har jeg samlet mine 6 genveje til en læseværdig tekst lige her.

6. Hvordan sikrer du, at du får tingene gjort?

For at sikre, at din strategi bliver til virkelighed, bliver du nødt til at have en velplanlagt og struktureret tilgang. Min erfaring er, at man altid kommer længst med en indholdskalender. Jeg bruger både en indholdskalender til mit eget indhold, og til de kundesamarbejder, hvor jeg varertager de forskellige platforme, er det en absolut nødvendighed.

En indholdskalender hjælper dig med at få en regelmæssig frekvens og det kan samtidig give dig et overblik over, hvor sammenhængende dit indhold er i forhold til dine indholdssøjler.

Du kan bruge alt fra Google Sheets til projektstyringsværktøjer som Notion eller Asana til din indholdskalender. Jeg sværger til Notion, dels fordi det giver mig mulighed for at bygge en kalender lige som jeg gerne vil have den. Og dels fordi jeg bruger Notion til rigtig mange andre ting.

Et andet aspekt ved struktur handler om at producere forud. Er indholdsarbejdet noget, du skal klare ved siden af andre opgaver, så kan du med fordel allokere en dag eller to om måneden, hvor du henholdsvis outliner ideer, producerer indholdet og planlægger forud ved brug af planlægningsværktøjer. Dermed går der ikke tid fra den anden del af dit job til hverdag og din indholdsfrekvens vil ikke lide, hvis du bliver oversvømmet med andre opgaver eller bliver syg.

7. Hvordan evaluerer og måler du?

Endelig er det vigtigt, at du får målt og evalueret succesen af din indholdsstrategi. Overvej hvor ofte du vil evaluere. For nogle er det hver måned, for andre er det hver tredje.

Husk også, at du ikke behøver at måle på andre end de metrikker, der passer til dit formål.

Dine evalueringer bruger du til at vurdere dit indholds performance og justere din strategi efter over tid.

 

Jeg håber, at du nu har et mere klart billede af, hvad din indholdsstrategi skal indeholde. Nogle punkter vil være mere relevante for dig end andre. Men vigtigst af alt er, at du ved, hvem du henvender dig til og hvorfor du gør det.


Har du brug for hjælp til din indholdsstrategi?

Næste
Næste

4 scenarier hvor en kernefortælling er spild af tid