Sådan tester du virksomhedens mission
Et mission statement er en uundværlig del af en god kernefortælling. Men hvordan sikrer man, at den mission man har skrevet, er god nok?
For at virksomhedens mission skal være anvendelig, skal den fange en hel masse aspekter ved virksomheden. Men hvis man først har skrevet sig ned i kernefortællingen, kan det være svært at se, om man er nået ordentligt i mål.
Professoren Andrew Campbell, der står bag flere bøger om blandt andet Operating Model Canvas, har udviklet en model for, hvordan man kan evaluere virksomhedens mission statement.
Ifølge Campbell kan en mission være mere end blot et udtryk for virksomhedens formål og ambition. Det kan også være noget, man som virksomhed samles om, en guide til, hvordan virksomheden og dens medarbejdere opfører sig og en fejring af virksomhedens kultur.
Testen består af ti spørgsmål. For hvert spørgsmål får man 0 point for Nej, 1 point for I nogen grad og 2 point for Ja.
Beskriver missionen et inspirerende formål som undgår at lefle for interessenternes interesser?
Beskriver missionen virksomhedens ansvar over for sine interessenter?
Definerer missionen et domæne og forklarer, hvorfor det er attraktivt?
Beskriver missionen den strategiske positionering, som virksomheden foretrækker, på en måde, der identificerer de konkurrencefordele, som virksomheden vil gå efter?
Identificerer missionen værdier, der er forbundet med organisationens formål og som tjener som løfter, som medarbejderne kan føle sig stolte over?
Har værdierne genklang med og forstærker organisationens strategi?
Beskriver missionen vigtige adfærdsstandarder, der fungerer som pejlemærker for strategien og værdierne?
Er adfærdsstandarderne beskrevet på en måde, der gør det muligt for den enkelte medarbejder at vurdere, om de opfører sig korrekt?
Giver missionen et billede af virksomheden, der fanger organisationens kultur?
Er missionen let at læse?
Scorer man, Ifølge Campbell, over 15 point, er det vildt flot. Scorer man under 10 point, kræver missionen mere arbejde og opmærksomhed.