6 genveje til den skarpe tekst, som din modtager gider læse

At skrive professionelt kan være svært, hvis ikke man er trænet i det. Men at skrive godt og forståeligt er ikke raketvidenskab. Det er et håndværk og i et håndværk har man altid en værktøjskasse med sig. Her er de seks værktøjer, der bør ligge øverst i kassen.



1. Det handler altid om din modtager

Ja, her gik du nok og troede, at dit whitepaper handler om de seneste trends. Og det gør det på sin vis også.

Men det handler altid om din modtager og din modtagers behov og interesser.

Når du holder din modtagers interesser eller behov for viden for øje, mens du skriver, bliver det nemmere at se, hvad der er relevant i din tekst, og hvad du roligt kan skrotte. Det kan være alt fra overflødige tekniske beskrivelser, til fjollede formuleringer og irrelevante afsnit.

At have modtageren med sig i sin skriveproces er altså en måde at gøre sin tekst skarpere på - både på det overordnede niveau og på det rent sproglige.

2. Det vigtigste først

Start din tekst med at give dine vigtigste pointer først. Det sparer din modtager unødig hovedpine at skulle lede efter dine hovedpointer eller konklusioner til sidst. Du risikerer at tabe din læsers opmærksom, hvis ikke du hiver budskabet frem fra starten.

Så hvis du skriver et whitepaper, så sørg for at have et executive summary først. Hvis du skriver blogindlæg, så start din proces med at skrive overskriften (der også er dit hovedbudskab) og strukturer din tekst ud fra underbudskaberne.

3. Drop sprogblomsterne

Leg med sproget kan være rigtig sjovt. Især for den, der skriver. Nogle gange er det bare ikke så sjovt for dem, der læser.

For mange sprogblomster kan hurtigt mudre sproget og gøre det svært for læseren at afkode, hvor du vil hen. Og det sænker læsehastigheden. Jo nemmere det er for læseren at afkode og overskue teksten, desto større er sandsynligheden, at de læser teksten til ende.

4. Varierer sætningslængderne

Lange sætninger kan ikke kun sænke læsehastigheden betydeligt, de kan også gøre indhold, der ellers er let forståeligt, svært at gennemskue.

Eller:

Lange sætninger sænker læsehastigheden. Men ikke kun det. Letforståelige tekster kan blive svære at gennemskue, når sætningerne er for lange.

Kan du se forskellen mellem de to afsnit? Når du skifter mellem korte og lange sætninger, ændrer du tempoet i din tekst. Det er med til at fastholde læserens opmærksomhed.

Det er ikke fordi, lange sætninger per definition er dårlige. De kan være rigtig gode til at udrede komplekse emner. Men består din tekst kun af lange sætninger, bliver den svær at tygge sig igennem. Overvej om du kan tage bisætninger ud af en sætning eller på anden vis bryde tingene op.

5. Brug et aktivt sprog

Passiver er også med til at mudre din tekst. Et passivt sprog kan være mange ting, men passiver er den form af et verbum, der ender på -s eller hvor man bruger blive som en del af udsagnsleddet.

Det vurderes, at det næste halve år vil være afgørende for fremtidens klima.

Det blev vurderet, at det næste halve år vil være afgørende for fremtidens klima.

Begge dele skjuler sin afsender. Vi ved altså ikke, hvem der vurderer. Den type sprog bliver hurtigt meget højtideligt og helt indlysende upersonligt. Hvis det i stedet er dig, der jo er eksperten på området, eller teamet eller din virksomhed, der vurderer fremtidstendenserne, så gør du kilderne i tekst transparente for læseren.

Læs mere om andre former for aktivt og passivt sprog på Om at skrive.

6. Vær konkret

Når din tekst er abstrakt, skal din læser selv tegne mellem prikkerne. Det kan være et rigtig stærkt greb i prosa. Men i professionelle tekster bliver et højt abstraktionsniveau ofte til tyndbenet fluff.

Et eksempel:

Fremtiden er flyvende biler.

I fremtiden vil flyvende biler udgøre hovedparten af nye solgte køretøjer.

I 2047 vil flyvende biler udgøre 65 procent af nye solgte køretøjer til private.

Jo længere ned af abstraktionsstigen, du kommer, desto mere troværdig virker du som ekspert. For det er jo utrolig let at sige, at fremtiden er flyvende biler. Men at have et reelt bud på, hvor mange eller hvornår eller hvem køberne er, viser, at man ekspert.

Det er selvfølgelig også sådan, at du skal stå mere på mål for dine påstande, når du er konkret. Men eksperter bygger deres ekspertise på viden, som man kan henvise til - så gør det.

 

Har du brug for hjælp til din tekst?

Forrige
Forrige

Sådan tester du virksomhedens mission

Næste
Næste

Vis personlighed i dit nyhedsbrev